Zbigniew Kasprzak
- pseudonim Kas
- rocznik 1955
- urodzony w Krakowie
- mieszka i tworzy w Brukseli
- specjalizuje się w komiksie, plakacie i ilustracji
„Za radą Konfucjusza wybrałem pracę, którą kocham i dlatego
ani jednego dnia w życiu nie przepracowałem”.
Studiował na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1980 roku uzyskał dyplom z projektowania plastycznego u doc. Krystyny Zgud-Zdanowskiej. Od 1992 roku mieszka w Brukseli. Jeden z bardziej rozpoznawalnych polskich rysowników komiksowych tworzących za granicą. Regularnie bierze udział w licznych indywidualnych i zbiorowych wystawach malarstwa we Francji, w Belgii i Szwajcarii.
Najważniejsze publikacje: „Człowiek bez twarzy” (rys.), scen. A. Krzepkowski, „Fantastyka”, 1984; „Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa”, t. 1 i 2, Sport i Turystyka, 1985−1987; „Yans” (rys.), scen. A.-P. Duchâteau, t. 6−12, Le Lombard, 1993−2000; „Podróżnicy” (rys.), scen. B. McLeod, t. 1 i 2, Le Lombard, 1995−1997; „Halloween Blues” (rys.), scen. Mythic, t. 1−7, Le Lombnard, 2003-2009, Egmont, 2003−2009; „Spadająca gwiazda – Marilyn Monroe” (rys.), scen. J.-F. i M. Charles, Casterman, 2006; „Dziewczyna z Panamy” (rys.), scen. L. Galandon (dyptyk), Le Lombard, 2011−2014.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Złota Szpilka, Biennale Rysunku Satyrycznego, Łódź, 1981; nagroda za najlepszy album, Festiwal Komiksu, Koksijde, 1995; Chambre des Experts en BD, Bruksela, 2004; nagroda publiczności, Festiwal Komiksu, Sisteron, 2006; Nagroda Coup de foudre, Festiwal Komiksu, Lys-lez-Lannoy, 2011.
Ilustracje Zbigniewa Kasprzaka są zawsze precyzyjne i doskonałe warsztatowo. Niezależnie od tego, czy decyduje się na konwencję science fiction, fantastyczną, historyczną, parabiograficzną, czarnego kryminału czy thrillera, jego komiksy są zawsze rysowane w klasycznym stylu realistycznym, ze starannym rysunkiem pełnym detali. Wyróżnia je elegancka, czysta linia z równym, delikatnym konturem tej samej grubości. Kadry artysty mimo znacznego uszczegółowienia pozostają czytelne m.in. dzięki brakowi kreskowania oraz nadmiernie rozbudowanego światłocienia. Tym, co szczególnie wyróżnia rysunki Kasprzaka na tle innych twórców, jest fakt, że przywiązuje on wielką wagę nie tylko do wiernego odwzorowania tła, lecz także do sposobu rysowania twarzy. Jego bohaterowie mają bardzo zindywidualizowane rysy i odznaczają się wyrazistą mimiką, obejmującą także pełne wyrazu oczy.
Kasprzak środkami języka komiksowego operuje w standardowy sposób, np. umieszczając liczne onomatopeje bezpośrednio w treści wizualnej kadru. Inne rozwiązanie charakterystyczne dla niego to rząd niemych kadrów, z których każdy kolejny jest narysowany w innym planie i z innej perspektywy, co dodaje dynamiki akcji komiksu. Na tempo narracji wpływa również ciekawy sposób kadrowania, polegający na tym, że górna ramka kadru jest poniżej czubka głowy postaci. Poza tym u Kasprzaka nie znajdzie się większych eksperymentów formalnych – jego uporządkowana kompozycja planszy jest spójna z tradycyjnym stylem rysowania.
Galeria Zbigniewa Kasprzaka
Więcej informacji o artyście: kas-bd.be
[shared_files file_id=5007]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.