Sławomir Kiełbus
- rocznik 1969
- urodzony w Strzelinie
- mieszka i tworzy w Łodzi
- specjalizuje się w komiksie i ilustracji
„Ucz się od lepszych, ale porównuj się do samego siebie”.
Jest rysownikiem samorodnym. Od lat 90. XX wieku rysował komiksy prasowe (m.in. dla „Angory” czy „Super Expressu”). Twórca postaci takich jak Gwidon i Milkymen. Autor ilustracji do nowych przygód Kajka i Kokosza, kontynuacji serii Janusza Christy. Brał udział w indywidualnych i zbiorowych wystawach w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Białej Podlasce czy Rzeszowie.
Najważniejsze publikacje: „Gwidon”, Westa-Druk, 2003; „Milkymen”, Westa-Druk, 2000–2002; „Historia Polski”: cz. 1, „Szara Drużyna” (rys.), scen. W. Birek, cz. 3, „Drzewo Peruna” (rys.), scen. W. Birek, Mandragora, 2005–2006; „Zaczarowana Altana”, cz. 1–4, MAAR, 2008–2010; „Między dniem a snem w Wilanowie”, cz. 1 i 2, MAAR, 2010; cykl komiksów dla magazynu „Salamandra” (od 2017, scen. M. Kur), PTOP „Salamandra”, 2010–2018; „Kajko i Kokosz: Nowe Przygody”, cz. 1 i 2; Egmont, 2016–2017; „Kulty cargo PRL” (rys.), scen. P. J. Olszewski w „Praga Gada. O pokoju”, „Walery Wątróbka ma głos” (rys.), scen. P. J. Olszewski w „Praga Gada. Wiechem raz!”, Fundacja Animacja, 2014–2018.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi (komiks „O tym, jak chłop baby szukał”), 2002.
Ulubionymi technikami Sławomira Kiełbusa są tusz, piórko i akwarela. Pisząc o tym artyście, nie sposób uciec od porównań z Januszem Christą, z którym łączą go charakterystyczna, elegancka kreska, nienachalne kontury, pewne zaokrąglenie postaci, ale różni dynamiczne kadrowanie.
Gdy decyduje się na bardziej kanciastą kreskę, zauważalną szczególnie w późniejszych komiksach, Kiełbus, dzięki umiejętnie kładzionym kolorom, uzyskuje typowy dla swoich rysunków efekt wypukłości, swego rodzaju trójwymiarowości. Jako jeden z nieodzownych elementów swoich komiksów wskazuje „żywą linię”; mało jest postaci statycznych, większość z nich jest w ciągłym ruchu.
Niezależnie od wybranej konwencji: realistycznej, humorystycznej czy wręcz parodiującej komiksy o superbohaterach artysta zawsze rysuje krajobrazy pełne detali.
Twórczość Kiełbusa charakteryzuje specyficzne poczucie humoru, przejawiające się zarówno w warstwie językowej, jak i w wykorzystaniu możliwości warstwy obrazowej, co łączy go nie tylko z komiksami Christy, lecz także i realizacjami innych starszych polskich rysowników.
Artysta czerpie z tradycji gatunkowej (liczne onomatopeje), lecz równie często eksperymentuje z granicami formalnymi komiksu: rezygnuje z zamknięcia kadru linią lub zaznacza kolejność czytania dymków, dorysowując im elementy strzałek; wprowadza zabawy z wykorzystaniem ramki komiksowej, która umownie dzieli dwa sąsiadujące kadry pod względem treści będące jednym rysunkiem.
Galeria Sławomira Kiełbusa
Więcej informacji o artyście: kielbus.pl
[shared_files file_id=5009]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.