Rafał Szłapa
- rocznik 1976
- urodzony w Bielsku-Białej
- mieszka i tworzy w Krakowie
- specjalizuje się w komiksie, ilustracji książkowej i opracowywaniu graficznym gier
„Talent jest tańszy od soli. Tym, co odróżnia utalentowanego człowieka od człowieka sukcesu, jest mnóstwo ciężkiej pracy”. (Stephen King)
Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2001 roku uzyskał dyplom w Pracowni Książki u prof. Romana Banaszewskiego. Publikował komiksy i ilustracje, m.in. w „Przekroju”, „Gazecie Wyborczej” i „Nowej Fantastyce”. Brał udział w indywidualnych i zbiorowych wystawach zarówno w Polsce (m.in. w Warszawie, Łodzi, Krakowie), jak i za granicą (m.in. w Tokio czy we Frankfurcie).
Najważniejsze publikacje: „Pozdrowienia z Interstrefy. Antologia komiksów Rafała Szłapy” (rys.), scen. K. Konwerski, R. Smektała, J. Szyłak, M. Szłapa, R. Szłapa, Timof i Cisi Wspólnicy, 2006; „Insensitivity” (rys.), scen. R. Smektała, w amerykańskiej antologii „Hope”, Ronin Studios, 2006; „Słynni Polscy Olimpijczycy: Janusz Kusociński”, nr 7 (rys.), scen. R. Nawrot, Agora S.A., 2008; „Słynni Polscy Olimpijczycy: Renata Mauer”, nr 20 (rys.), scen. R. Nawrot, Agora S.A., 2008; „Jan Paweł II. Pielgrzymka do Polski 1979” (rys.), scen. W. Tkaczyk, Zin Zin Press/„Mały Gość Niedzielny”, 2009; seria „Bler”: „Lepsza wersja życia”, „Zapomnij o przeszłości”, „Ostatni wyczyn”, „Pierwsza wersja życia” (druga wersja tomu 1), „Stan Strachu”, „Człowiek ze światła”, „Psie Imperium”, „Nieistnienie”, Blik Studio, 2010–2018.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: zwycięstwo w kategoriach najlepszy komiks i najlepszy rysunek w konkursie na komiks obrazujący epizody Powstania Warszawskiego, Muzeum Powstania Warszawskiego, 2005; wyróżnienie w konkursie na krótką formę, Międzynarodowy Festiwal Komiksu, Łódź, 2010; główna nagroda konkursu „#CreateAsUs”,
Pyrkon, Poznań, 2017.
Rafał Szłapa tworzy zarówno tradycyjnie za pomocą tuszu, ołówka i akrylu, jak i cyfrowo. Jego komiksy wyróżnia żywa kolorystyka bez względu na to, czy przeważają ciepłe odcienie żółci i zieleni, czy zimne szarości i błękity. Wyrazista, o mocnych konturach kreska artysty z biegiem czasu stawała się coraz bardziej dopracowana, a wraz ze zmianą techniki tworzenia zwiększała się miękkość i malarskość rysunków.
Charakterystyczne dla Szłapy są eksperymenty z formą, na przykład pełne akcji, całostronicowe kadry lub − przeciwnie – bardzo nastrojowe kadry nieme, liczne zbliżenia, zestawianie kadrów przedstawiających różne punkty widzenia, perspektywa z góry skontrastowana z perspektywą ukośną, zabawa planami czy − dodające dynamiki − onomatopeje wychodzące poza kadry albo przechodzące przez kilka kadrów sąsiadujących. Na dynamikę wpływa też oryginalny układ kadrów: zamiast podziału na poziome paski u Szłapy zdarza się podział wertykalny, przy czym poszczególne, wąskie i długie obrazki są przesunięte względem siebie w osi pionowej lub zestawiane ukośnie.
Rysownik stosuje też − typowe dla komiksów amerykańskich − rozwiązania graficzne, takie jak przedstawienie reakcji postaci za pomocą umieszczenia w dymkach znaków zapytania lub wykrzykników.
Ilustracje Szłapy wpisują się w realistyczną, tradycyjną kreskę komiksów o superbohaterach, jednak tworzone cyfrowo, uszczegółowione kadry pełne światła, kolorów i rzadko spotykanego na taką skalę w komiksie efektu trójwymiarowości nasuwają skojarzenia z pracami concept artu.
Galeria Rafała Szłapy
Więcej informacji o artyście: behance.net/rafal250e
[shared_files file_id=5043]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.