© Mateusz Skutnik
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Apokryfy | Plansza z jedenastego tomu serii „Rewolucje”, fragment komiksu „Pudło pełne papierów”. | Scenariusz: Tomasz Pstrągowski. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2018. | 2018

Mateusz Skutnik

  • rocznik 1976
  • urodzony w Poznaniu
  • mieszka i tworzy w Gdańsku
  • specjalizuje się w komiksie, projektowaniu gier komputerowych i filmie

„Żeby nauczyć się rysować, trzeba najpierw zarysować tonę papieru − powiedział kiedyś Janusz Christa. Aktualnie jestem na poziomie około 62 kilogramów”.

Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Dyplom uzyskał w 2001 roku w Katedrze Historii Architektury i Konserwacji Zabytków prof. Aleksandra Piwka. Publikuje w polskich i zagranicznych antologiach. Brał udział w wystawach dotyczących komiksu, m.in. w Polsce, Belgii czy Niemczech.

Najważniejsze publikacje: „Blaki” (scen. i rys.), Timof, 2005; „Rewolucje”, t. 1–4 (scen. i rys.), Egmont, 2004–2006; „Rewolucje na morzu” (rys.), scen. M. Skutnik, J. Szyłak, Timof i Cisi Wspólnicy, 2011; „Rewolucje we mgle” (rys.), scen. J. Szyłak; Timof i Cisi Wspólnicy, 2012; „Blaki. Czwórka” (scen. i rys.), Centrala, 2014; „Rewolucje: Pełna automatyzacja” (rys.), scen. J. Szyłak, Timof i Cisi Wspólnicy, 2016.

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Komiks Roku, Międzynarodowy Festiwal Komiksu, Łódź, 2006; Nagroda „Sztorm Roku” w kategorii film i multimedia, Gdańsk, 2009; półfinał Oscar 2010: Animated Short Film (reż. T. Bagiński), Los Angeles, 2010; Komiks Roku, Komiksowa Warszawa, 2014.

Ulubione techniki Mateusza Skutnika − ołówek, tusz i akwarele − umożliwiają mu łączenie w twórczości dwóch pozornie wykluczających się nurtów. Pierwszy z nich to nurt undergroundowy, z czarno-białymi rysunkami i specyficzną, „brudną”, niedopracowaną kreską. Rysunki oscylują między czernią nawarstwionych linii a oślepiającą bielą prawie pustych kadrów, osiągając efekt niezwykłej ekspresji. Jednak w niektórych pracach, nawet tworząc w czerni i bieli, artysta rezygnuje z kontrastowych rozwiązań, decydując się na płynne przejście przez różne odcienie szarości, zachowując niuanse charakterystyczne dla rysunków z nałożonym kolorem.
Drugi nurt w twórczości Skutnika to nurt realistyczno-umowny, o wiele bardziej oszczędny, a przy tym malarski. Typowe dla niego są subtelne zabawy światłem i cieniem oraz niekiedy monochromatycznymi kolorami, które ewoluują od nienachalnych, pastelowych, w stronę bardziej wyrazistych. Eksperymentując z barwami oraz kompozycją komiksu zarówno na poziomie planszy, jak i pojedynczego kadru, często stron typu splash, artysta w swoich rysunkach buduje wrażenie trójwymiarowości.
Skutnik w swoich pracach kreuje własną wizję świata, bogate, dziwne uniwersa zaludnia naszkicowanymi lekką kreską, odrealnionymi postaciami z karykaturalnymi głowami, które kontrastują z pełnym szczegółów tłem.
Chociaż prace rysownika wpisują się w fantastykę, a szczególnie steampunk, to poprzez oniryzm, niejednoznaczność i symbolizm bliskie są również konwencji komiksu poetyckiego, gdzie bardziej niż fabuła liczą się nastrój i emocje, które budzi u odbiorcy.

Galeria Mateusza Skutnika

© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Apokryfy | Plansza z jedenastego tomu serii „Rewolucje”. Fragment komiksu „Pudło pełne papierów”. | Scenariusz: Tomasz Pstrągowski. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Apokryfy | Plansza z jedenastego tomu serii „Rewolucje”. Fragment komiksu „Pudło pełne papierów”. | Scenariusz: Tomasz Pstrągowski. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Apokryfy | Plansza z jedenastego tomu serii „Rewolucje” (tytuł komiksu „Najdroższa Mario”). | Scenariusz komiksu: Tomasz Kontny. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Apokryfy | Plansza z jedenastego tomu serii „Rewolucje” (tytuł komiksu „Najdroższa Mario”). | Scenariusz komiksu: Tomasz Kontny. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Pełna automatyzacja | Plansza z dziesiątego tomu serii „Rewolucje”. | Scenariusz: Jerzy Szyłak. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2016. | 2016
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. Pełna automatyzacja | Plansza z dziesiątego tomu serii „Rewolucje”. | Scenariusz: Jerzy Szyłak. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2016. | 2016
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. W kosmosie | Plansza z ósmego tomu serii „Rewolucje”. | Scenariusz: Mateusz Skutnik, Szymon Holcman. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2013. | 2013
© Mateusz Skutnik | Rewolucje. W kosmosie | Plansza z ósmego tomu serii „Rewolucje”. | Scenariusz: Mateusz Skutnik, Szymon Holcman. | Wydawca: Timof i Cisi Wspólnicy, 2013. | 2013
© Mateusz Skutnik | Blaki. Deszcz | Plansza do magazynu „Ziniol” nr 54. | Scenariusz: Mateusz Skutnik. | Wydawca: Wydawnictwo niezależne (grupa), 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Blaki. Deszcz | Plansza do magazynu „Ziniol” nr 54. | Scenariusz: Mateusz Skutnik. | Wydawca: Wydawnictwo niezależne (grupa), 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Blaki: Babasomnia 2 | Plansza do zbioru komiksów o potworach pod tytułem „Warchlaki”, nr 04.1: „Spirits and Silent Sisters”. | Scenariusz: Mateusz Skutnik. | Wydawca: Wydawnictwo niezależne (grupa), 2018. | 2018
© Mateusz Skutnik | Blaki: Babasomnia 2 | Plansza do zbioru komiksów o potworach pod tytułem „Warchlaki”, nr 04.1: „Spirits and Silent Sisters”. | Scenariusz: Mateusz Skutnik. | Wydawca: Wydawnictwo niezależne (grupa), 2018. | 2018

Więcej informacji o artyście: mateuszskutnik.com

Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.

Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.

Reklama B1