Marcin Podolec
- rocznik 1991
- urodzony w Jarosławiu
- mieszka i tworzy w Łodzi
- specjalizuje się w komiksie, ilustracji i animacji
„Nie umiem ładnie śpiewać, więc robię komiksy”.
W 2015 roku u prof. Piotra Dumały uzyskał dyplom ze specjalności film animowany i efekty specjalne na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie obecnie pracuje jako asystent. Dwa z jego filmów – „Dokument” (2015) oraz „Olbrzym” (2016) – zdobyły ponad 20 nagród na całym świecie. Brał udział w wystawach tak w Polsce (m.in. w Łodzi, Radomiu, Białymstoku, Poznaniu), jak i za granicą (w Chinach czy Izraelu). Prowadzi studio animacji Yellow Tapir Films.
Najważniejsze publikacje: „Czasem” (rys.), scen. G. Janusz, Kultura Gniewu, 2011; „Fugazi Music Club”, Kultura Gniewu, 2013; „Podgląd” (rys.), scen. D. Chmielewski, Kultura Gniewu, 2015; „Dym” (rys.), scen. M. Podolec, M. Węcławek, Kultura Gniewu/Karrot Kommando, 2016; „Morze po kolana” (rys.), scen. M. Kołodziejczyk, Wielka Litera, 2016; „Bajka na końcu świata”, cz. 1–4, Kultura Gniewu, 2017–2019.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: komiksowy album roku 2011, Łódź, 2012; II miejsce w konkursie na krótką formę komiksową, Łódź, 2012; Złoty Jantar dla najlepszego filmu animowanego, Koszalin, 2015; Grand Prix w konkursie krótkometrażowym festiwalu „Transatlantyk”, Łódź, 2015; Grand Prix festiwalu „Okiem Młodych”, Świdnica, 2015; nagroda publiczności, konkurs polskich krótkometrażowych filmów animowanych ANIMA.PL, 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, Kraków, 2018; Grand Prix IAFF Banjaluka, 2018.
Marcin Podolec tworzy głównie cyfrowo, choć zdarzają się mu rysunki ołówkiem lub tuszem.
Artysta wypracował swój styl, oscylując między odrealnioną, przypominającą szkic, delikatną i cienką kreską a bardziej wyrazistą linią i uproszczeniem charakterystycznym dla cartoons lub animacji. Jego rysunki są równie sugestywne w czerni i bieli, jak i w tonacji szaroniebieskiej, sepii czy też w mocno skontrastowanych barwach. Jest jednym z najbardziej eksperymentujących z formą komiksu autorów. Wyróżnia go nonszalanckie traktowanie kompozycji planszy: zrywa z podziałem na ramki i kadry, dzięki czemu rysunki uzyskują niezwykły efekt przestrzenny i dynamikę bliską animacji. Z animacją wiąże się też powtórzenie zbliżonych pod względem treści następujących po sobie kadrów, które dzieli niewielki odstęp czasu.
Podolec bawi się płaszczyzną kartki, stosując oryginalny montaż. Niekiedy są to regularne paski z jednym lub dwoma kadrami, czasem kadry są różnej wielkości lub na całostronicowy kadr są narzucone kolejne, mniejsze. Typowe są strony typu splash lub double splash.
Zabawy formalne obejmują też dymki, w których u artysty znajdują się onomatopeje. A gdy na przykład postać porusza się góra–dół, wówczas dymki o wydłużonym kształcie kierują się ku górnej ramce.
Częste są pozbawione ilustracji strony z dymkami zawierającymi tekst, czyste strony z jednym małym kadrem lub tylko z postaciami, puste dymki lub nieme kadry. Podolec do perfekcji opanował narrację wizualną – umiejętność opowiadania wyłącznie obrazami.
Galeria Marcina Podolca
Więcej informacji o artyście: marcinpodolec.pl
[shared_files file_id=5023]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.