Krzysztof Ostrowski
- rocznik 1976
- urodzony w Szczecinie
- mieszka i tworzy w Łodzi
- specjalizuje się w komiksie i animacji
„Komiks jest dla mnie najbardziej naturalną formą ekspresji,
ulubionym medium i − mówiąc najprościej − największą pasją”.
W 2003 roku obronił dyplom z projektowania w Pracowni Projektowania Ubioru u prof. Małgorzaty Gardy na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2018 roku doktor sztuki w dziedzinie sztuk filmowych w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej. Promotor – dr hab. Krzysztof Rynkiewicz, prof. PWSFTviT. Prowadzi zajęcia ze storyboardu, rysunku koncepcyjnego, komiksu i podstaw animacji płaskiej na Wydziale Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi. Twórca animacji (m.in. dla stacji MTV i VIVA oraz do gry „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów”), teledysków (m.in. Smolika, T.Love), okładek płyt (m.in. Myslovitz, duet Anity Lipnickiej i Johna Portera) oraz książek (m.in. do pierwszego wydania „Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej).
Najważniejsze publikacje: „Nadzwyczajni. Pantofel panny Hofmokl” (rys.), scen. D. Wojda, Mandragora, 2003; „Plastelina 2”, Kultura Gniewu, 2004; „Nowa Plastelina”, Kultura Gniewu, 2007; „Bez tytułu”, komiks w polsko-niemieckiej antologii „Chopin New Romantic”, Kultura Gniewu/Ministerstwo Spraw Zagranicznych, 2010; „Imaginary Kingdom” (rys.), scen. J. Eales w antologii „Zombre”, Borderline Press, 2013; „Narko” (rys.), scen. D. Łukasińska, Krytyka Polityczna, 2016; „Papież i Generał” (rysunki wraz z J. Frąsiem i P. Truścińskim), tekst M. Miller, Narodowe Centrum Kultury, 2016.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi za komiks „Pantofel panny Hofmokl” (scen. D. Wojda), Łódź, 2001; Nagroda specjalna „Drewniany Yach” dla najlepszego teledysku na X Festiwalu Polskich Wideoklipów „Yach Film” za klip „Uważaj” zespołu CKOD, Gdańsk, 2002; I nagroda w kategorii animacja na XIV Festiwalu Polskich Wideoklipów „Yach Film” za klip „Spaliny” zespołu CKOD, Gdańsk, 2006.
Ostrowski oszczędnie operuje pozornie niestaranną, pospieszną kreską. Jego rysunki sprawiają wrażenie niedokończonych, przerysowanych, z wyraźnie zaznaczonymi najważniejszymi dla całości przekazu elementami. Ilustracje są niekiedy groteskowe, zdeformowane aż odrzucające w kontrolowanej brzydocie; zbliżają się tym samym do stylistyki bliskiej zinom albo storyboardom. Jednocześnie kreska, czasami szkicowa, mimo swojej lapidarności jest ekspresyjna: artysta kilkoma pociągnięciami oddaje mimikę twarzy, aby odbiorca nie miał wątpliwości co do emocji postaci.
Pisząc o komiksach Ostrowskiego, trudno nie używać terminologii bliższej filmowi czy animacji niż komiksowi. Zamiast operować pojęciem kadru, bardziej naturalnym w przypadku jego rysunków jest pojęcie „klatka” – w znaczeniu klatki filmowej: komiksy przypominają ciąg rozrysowanych, klatka po klatce, kolejnych scen opowiadania. Ten nietypowy sposób rozrysowania decyduje o charakterystycznych dla Ostrowskiego bardzo dynamicznych ilustracjach, sprawiających wrażenie tylko na chwilę zatrzymanych w ruchu.
Efekt ten artysta osiąga dzięki doświadczeniu w pracy przy animacji, skąd zaczerpnął zabawy z kadrowaniem, liczne zbliżenia i nietypowo „ucięte” ujęcia, jak na przykład kadry, w których nie mieści się głowa postaci. Tym, co szczególnie wyróżnia rysunki Ostrowskiego na tle innych twórców, jest także często stosowana perspektywa ukośna, również przydająca dynamiki niespotykanej w komiksie.
Galeria Krzysztofa Ostrowskiego
Więcej informacji o artyście: kostry.tumblr.com
[shared_files file_id=5019]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.