Krzysztof Gawronkiewicz
- rocznik 1969
- urodzony w Warszawie
- mieszka i tworzy w Warszawie
- specjalizuje się w komiksie i ilustracji
„Nie cel jest ważny, a dobrze obrany kierunek”.
Studiował na Wydziale Architektury Wnętrz oraz na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w licznych indywidualnych i zbiorowych wystawach na temat komiksu zarówno w Polsce (Kraków, Wrocław, Jelenia Góra, Bielsko-Biała, Zielona Góra), jak i za granicą (Berlin, Paryż, Lizbona, Kioto).
Najważniejsze publikacje: „Mikropolis. Przewodnik turystyczny” (rys.), scen. D. Wojda, Siedmioróg, Egmont, 2001–2008; „Mikropolis. Moherowe sny” (rys.), scen. D. Wojda, Mandragora, Egmont, 2002–2009; „Achtung Zelig!” (rys.), scen. K. Rosenberg, Zin Zin Press\Kultura Gniewu, Casterman, 2004/2005; „Esencja. Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” (rys.), scen. G. Janusz, ARTE\Glénat, Mandragora, 2005; „Romantyzm. Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” (rys.), scen. G. Janusz, Glénat, Mandragora, 2007; „Powstanie. Za dzień, za dwa” (rys.), scen. M. Sowa, Dupuis. Aire Libre, Kultura Gniewu, 2014; „Zwrotnik Panny” (rys.), scen. M. Kalicki, Timof Comics, 2018.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Grand Prix Pierwszego Europejskiego Konkursu Komiksowego ARTE\Glénat („Esencja”, scen. G. Janusz), Paryż, 2003; Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi (najlepszy komiks roku − album „Esencja”), 2003; Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi (najlepszy komiks roku − album „Achtung Zelig!”, scen. K. Rosenberg), 2004; Prix Millepages BD (album „Achtung Zelig!”), Francja, 2005; nominacja w kategorii debiut na Festiwalu Komiksu w Angoulême (album „Esencja”), Francja, 2006.
Krzysztof Gawronkiewicz jest artystą wszechstronnym, który nieustannie eksperymentuje z technikami, konwencjami i stylami. Trudno jest pisać o jego pracach jako o całości, ponieważ można w nich znaleźć tak kadry gęsto wypełnione kreskami, mocno zaczernione, jak i bardziej minimalistyczne – z czystą linią, prawie pozbawione światłocienia.
Tym, co wyróżnia rysunki artysty, jest specyficzna, zawsze przemyślana i precyzyjna kreska, pewna elegancja w komponowaniu planszy oraz doskonały warsztat.
Wyraziste, pełne ekspresji ilustracje, rysowane w różnych konwencjach, oscylują między groteskowymi, przerysowanymi, realistycznymi, ale nadal uproszczonymi, bliższymi grafice, czy też zahaczającymi o czysto funkcjonalny minimalistyczny rysunek a (foto) realistycznymi, ze szczegółowo przedstawionym tłem.
Twórczość Gawronkiewicza charakteryzują ekstremalne zabawy liternictwem i podziałem ról między warstwą wizualną a językową, na przykład w dymku pojawia się onomatopeja jako czysta autodeskrypcja opisująca dany dźwięk („pisk opon”). W innym dymku obok tekstu jest umieszczony element zarezerwowany dla warstwy wizualnej, na przykład głowa postaci, o której się mówi.
Artysta bawi się formą komiksu, decydując się na całostronicowe kadry lub pozorny podział strony na paski kadrów stanowiących jeden rysunek, a typowe komiksowe elementy, na przykład ramki, rysuje na wiele sposobów: od delikatnych, białych po mocne, intensywne, wypełniające przestrzeń między kadrami, którym niekiedy towarzyszą silnie pogrubione zewnętrzne kontury postaci.
Galeria Krzysztofa Gawronkiewicza
Więcej informacji o artyście: gawronkiewicz.carbonmade.com
[shared_files file_id=4999]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.