Eugenia Joanna Pawel-Kroll
- pseudonim Szarlota Pawel
- rocznik 1947
- urodzona w Zamościu
- zmarła 7 września 2018 roku
- mieszkała i tworzyła w Warszawie
- specjalizowała się w komiksie, grafice, ilustracji, malarstwie
„Pani Eugenio, Szarloto, dziękujemy za Pani wkład w polski komiks i polską sztukę oraz radość, jaką Pani twórczość dawała kolejnym pokoleniom”.
(Redakcja SLOW i Czytelnicy)
Artystka znana jest pod pseudonimem Szarlota Pawel. Studia artystyczne ukończyła na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskała w 1974 roku.
Najważniejsze publikacje: seria „Jonka, Janek i Kleks” (scen. i rys.), Świat Młodych, od 1974, wielu wydawców; seria „Kubuś Piekielny” (scen. i rys.), Świat Młodych, od 1977, wielu wydawców; „Za króla Piasta Polska wyrasta”, (rys.), scen. K. Makuszyński, Muzeum Powstania Warszawskiego, 2007; „Indiańska próba” (rys.), scen. K. T. Lewandowski, Ongrys, 2009; „O polskim Chrobotku” (rys.), scen. H. Januszewska, Muzeum Powstania Warszawskiego, 2009; „Bunt Krasnoludków” (rys.), scen. K. T. Lewandowski, Świat Młodych, 2010.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: „Za wybitny wkład w rozwój komiksu w Polsce”, Warszawskie Spotkania Komiksowe, Warszawa, 2009; brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Warszawa, 2010; Złoty Puchar im. Janusza Christy, Festiwal Kultury Popularnej DwuTakt, Toruń, 2017; „Zasłużony dla komiksu polskiego”, festiwal Warsaw Comic Con, Warszawa, 2019 (pośmiertnie).
Szarlota Pawel nazywana jest pierwszą damą polskiego komiksu. Charakterystyczny dla jej prac jest ciepły humor, zrozumiały zarówno dla młodszych, jak i starszych czytelników, oraz ironiczne przedstawienie ówczesnej rzeczywistości PRL-u, pozbawione jakiegokolwiek moralizatorstwa. Jednak tym, co najbardziej wyróżnia artystkę na tle innych klasyków, jest ogromna wyobraźnia przejawiająca się w rysowanych przygodach. Pawel nieustannie przekraczała granice dziecięcego komiksu przygodowego, poszerzając go o konwencję bajkową, science fiction, podróżniczą, sensacyjną czy płaszcza i szpady.
Tworzyła w stylu cartoons i posługiwała się specyficznie zaokrągloną, łagodną kreską, a także stosunkowo ograniczoną liczbą kolorów. Dzięki czystej, wyraźnej linii oraz uproszczeniu w rysowaniu poszczególnych elementów jej ilustracje, mimo znacznego zagęszczenia treści i wiernego oddawania realiów, pozostają czytelne.
Komiksy Pawel są wyjątkowo dynamiczne, pełne dymków, prawie całkowicie pozbawione kadrów niemych. Artystka doskonale operowała klasycznym językiem komiksu: kolorowymi, wyrazistymi onomatopejami czy dymkami o zmiennych kształtach. Płynnie opowiadała językiem werbalnym i wizualnym, stąd jej bohaterowie niekiedy komunikują się obrazkami. Wówczas w dymkach zamiast tekstu narysowane jest to, o czym dana postać myśli lub pojawia się zapis zarówno słowny, jak i obrazkowy. Charakterystyczne dla Pawel są duże, synchroniczne kadry, przedstawiające szczelnie wypełnione treścią sceny grupowe.
Galeria Eugenii Joanny Pawel-Kroll
[shared_files file_id=5021]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.