© Daniel Grzeszkiewicz
© Daniel Grzeszkiewicz | Creepypasta | Ilustracja, która stała się planszą konkursowego komiksu MFKiG w Łodzi, 2015. | 2015

Daniel Grzeszkiewicz

  • rocznik 1980
  • urodzony w Lublinie
  • mieszka i tworzy w Lublinie
  • specjalizuje się w ilustracji, komiksie i malarstwie

„Zasadą postępu jest kwestionowanie status quo”.
(Wilk bardzo zły, „Dziwny sen Spielberga”)

Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie, gdzie w 2000 roku u prof. Mirosławy Kozan uzyskał dyplom z wystawiennictwa. Miał wystawy indywidualne w Warszawie, Lublinie i we Wrocławiu, brał również udział w wystawach zbiorowych, m.in. we Włoszech, Francji i w Portugalii.

Najważniejsze publikacje: „Noc” w antologii „Komiks Forum – 8 – Komiks ‘98”, Łódzki Dom Kultury, 1998; „KGB” nr 11, Hubert Ronek, 2001; „X2” (rys.), scen. wspólnie z D. Cybulskim, Coyot Presents, 2010 (wyd. II, 2013); „Gedeon: zebrany”, Ważka, 2012; „Dom żałoby”, tom 8 (okł. i rys.), scen. D. Szcześniak, Timof i Cisi Wspólnicy, 2013; „Gedeon”, Gindie, 2015; „L’Or du Rhin 2: La flèche et le glaive” (rys.), scen. R. Seiter, F. Hoff, Éditions du Long Bec, 2015.

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: wyróżnienie za pracę czarno-białą, Ogólnopolski Festiwal Komiksu, Łódź, 1998; I nagroda w kategorii profesjonaliści, Festiwal Myśli Drukowanej COM.X, Szczecin, 2006; wyróżnienie na Przeglądzie Sztuki Więziennej, Sztum, 2006; dwukrotnie I nagroda w kategorii profesjonaliści, Międzynarodowy Festiwal Komiksu, Łódź, 2006−2007.

W przypadku Daniela Grzeszkiewicza, ze względu na stosowanie różnych konwencji, gatunków i stylów, zamiast o jego twórczości, należałoby mówić o „twórczościach”.
Niezależnie od gatunku (historyczny, science fiction, fantasy, horror) jego ilustracje cechuje doskonały warsztat, widoczny w technikach tradycyjnych oraz mieszanych (włączając malarstwo, rysunek, kolaż lub akryl, tusz, długopis, kolaż z naklejonych dymków dialogowych i konturów kadrów).
Z równą swobodą tworzy rysunki tak kolorowe, czarno-białe, jak i w różnych odcieniach szarości, wzbogaconych o jeden intensywny kolor, pełniący również funkcję symboliczną.
Grzeszkiewicz oscyluje między hiperrealizmem a groteską, ale równie charakterystyczne są jego rysunki karykaturalne, przerysowane, jak i te pełne szczegółów, misternie cieniowane, przypominające czarno-białe ryciny z przełomu XIX i XX wieku.
Artysta przyznaje się do inspiracji rysownikami komiksowymi: Simonem Bisleyem, co widać w ilustracjach wykonanych tuszem, i Alexem Rossą, z którym łączy go skłonność do detali i żywych, nasyconych barw.
Można również dostrzec wpływ Dave’a McKeana, zwłaszcza w specyficznej, zielonożółtej przytłumionej kolorystycei charakterystycznym światłocieniu oraz poszatkowanych, poprzesuwanych kadrach, montowanych na zasadzie kolażu. Dla Grzeszkiewicza typowe są zabawy kadrowaniem – zrywa z tradycyjnym podziałem na rzędy obrazków, częsta jest ukośna perspektywa, zbliżenia, duże strony typu splash czy zwielokrotnienie kadrów o podobnej treści.

Galeria Daniela Grzeszkiewicza

© Daniel Grzeszkiewicz | Slender Man | Plansza zainspirowana postacią Slender Mana, wywodzącą się z amerykańskich creepypast. | 2015
© Daniel Grzeszkiewicz | Slender Man | Plansza zainspirowana postacią Slender Mana, wywodzącą się z amerykańskich creepypast. | 2015
© Daniel Grzeszkiewicz | Sci-Fi | Plansza, która powstała bez wyraźnego powodu. | Technika: gell-peny, długopisy, akryle i tusz, na papierze pakowym z elementami collage'u. | 2010
© Daniel Grzeszkiewicz | Sci-Fi | Plansza, która powstała bez wyraźnego powodu. | Technika: gell-peny, długopisy, akryle i tusz, na papierze pakowym z elementami collage’u. | 2010
© Daniel Grzeszkiewicz | Bez tytułu | Plansza testowa, zlecona przez L'Edition Du Long Bec, po której otrzymałem propozycję pracy nad albumem L'or du Rhin, tom 2. | 2014
© Daniel Grzeszkiewicz | Bez tytułu | Plansza testowa, zlecona przez L’Edition Du Long Bec, po której otrzymałem propozycję pracy nad albumem L’or du Rhin, tom 2. | 2014
© Daniel Grzeszkiewicz | Grand Prix 2017 | Strona z komiksu „Grand Prix 2017”. Co jakiś czas wysyłam kolejne komiksy na łódzki festiwal, choć od 11 lat już nie wygrywam. | Wydawca: „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi, 2017. | 2017
© Daniel Grzeszkiewicz | Grand Prix 2017 | Strona z komiksu „Grand Prix 2017”. Co jakiś czas wysyłam kolejne komiksy na łódzki festiwal, choć od 11 lat już nie wygrywam. | Wydawca: „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi, 2017. | 2017
© Daniel Grzeszkiewicz | Gilotyna | Gilotyna to jedna z tych plansz, które zrobiłem bez wyraźnego powodu, licząc, że wraz z obrazem pojawi się również historia. Tym razem tak się jednak nie stało. | 2005
© Daniel Grzeszkiewicz | Gilotyna | Gilotyna to jedna z tych plansz, które zrobiłem bez wyraźnego powodu, licząc, że wraz z obrazem pojawi się również historia. Tym razem tak się jednak nie stało. | 2005
© Daniel Grzeszkiewicz | Tribute to Janusz Christa | Przy tworzeniu tej ilustracji po raz pierwszy zrezygnowałem z formatu A3. Ilustracja użyta (jako okładka oraz plakat) w publikacji „Antologia memoria Janusza Christy”. | Wydawca: Stowarzyszenie Twórców „Contur”, 2010 | 2010
© Daniel Grzeszkiewicz | Tribute to Janusz Christa | Przy tworzeniu tej ilustracji po raz pierwszy zrezygnowałem z formatu A3. Ilustracja użyta (jako okładka oraz plakat) w publikacji „Antologia memoria Janusza Christy”. | Wydawca: Stowarzyszenie Twórców „Contur”, 2010 | 2010

Więcej informacji o artyście: www.gedeon.a.waw.pl

Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.

Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.

Reklama B1