Bogusław Polch
- rocznik 1941
- urodzony w Brześciu nad Bugiem
- zmarł 2 stycznia 2020 roku
- specjalizował się w komiksie i grafice reklamowej
„Panie Bogusławie, dziękujemy za Pana wkład w polski komiks i polską sztukę oraz radość, jaką Pana twórczość dawała kolejnym pokoleniom”.
(Redakcja SLOW i Czytelnicy)
Po ukończeniu Państwowego Liceum Artystycznego w Warszawie (obecnie Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie) przerwał edukację, aby w wieku 17 lat zająć się pracą zawodową. Początek jego kariery w dziedzinie komiksu datuje się na 1970 rok, kiedy to przez wydawnictwo Sport i Turystyka został wydany pierwszy oficjalny komiks Polcha zatytuowany „Złoty” Mauritius z serii „Kapitan Żbik”.
Najważniejsze publikacje: „Kapitan Żbik” (rys.), różni scenarzyści, 8 zeszytów, Sport i Turystyka, 1971−1975, Kultura Gniewu, 2013; Seria „Według Ericha von Dänikena” (rys.), scen. A. Mostowicz, A. Górny, KAW, 1982‒1990, potem Muza, 2003, Prószyński Media 2015; „Funky Koval” (rys.), scen. M. Parowski, J. Rodek, Egmont Polska, 2002, Prószyński Media, 2014; seria „Wiedźmin” (rys.), scen. M. Parowski na podstawie prozy A. Sapkowskiego, Prószyńsaki i S-ka, 1993‒1995.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, 2009.
Bogusław Polch to jeden z klasyków polskiego komiksu science fiction. Słynie z eleganckiej, precyzyjnej kreski oraz pełnego detali rysunku. Jego komiksy tworzone są w klasycznym i realistycznym, niepozbawionym rozmachu, stylu. Chociaż w kontekście prac artysty wspomina się o podobieństwie do lubianego przez niego Paula Gillona (ale też Moebiusa czy Philippe’a Druilleta), Polch wypracował własny styl. Jego rozpoznawalna maniera bliska jest chłodnemu i dokładnemu rysunkowi technicznemu.
Tym, co przesądza o wyjątkowości tego twórcy, są dopracowane, starannie narysowane i skonkretyzowane zróżnicowane światy, z których każdy – mimo wprowadzania wielu innowacyjnych szczegółów – pozostaje spójny. Ogromna wyobraźnia umożliwia Polchowi narysowanie mnóstwa oryginalnych rozwiązań architektonicznych, geograficznych, technologicznych czy nawet anatomicznych.
Cechą wyróżniającą Polcha jest także to, że tworzy on na poziomie kompozycji planszy, nie pojedynczego kadru. Jego komiksy niezwykłą dynamikę zawdzięczają nie tylko efektom wizualnym, takim jak liczne przedstawienia promieni lasera, i to nierzadko biegnącego ukośnie, lecz także innym, nietypowym rozwiązaniom formalnym: częstemu stosowaniu ukośnej perspektywy, zmianie punktu widzenia, stosowaniu kadrów o zróżnicowanych kształtach, ramek pozornie wydzielających kadry lub całkowitej z nich rezygnacji.
W komiksach Polcha zawartych jest wiele nawiązań nie tylko do ówczesnej rzeczywistości, lecz także do legend czy dawnych wierzeń i religii.
Galeria Bogusława Polcha
[shared_files file_id=5025]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.