Daniel Grzeszkiewicz
- rocznik 1980
- urodzony w Lublinie
- mieszka i tworzy w Lublinie
- specjalizuje się w ilustracji, komiksie i malarstwie
„Zasadą postępu jest kwestionowanie status quo”.
(Wilk bardzo zły, „Dziwny sen Spielberga”)
Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie, gdzie w 2000 roku u prof. Mirosławy Kozan uzyskał dyplom z wystawiennictwa. Miał wystawy indywidualne w Warszawie, Lublinie i we Wrocławiu, brał również udział w wystawach zbiorowych, m.in. we Włoszech, Francji i w Portugalii.
Najważniejsze publikacje: „Noc” w antologii „Komiks Forum – 8 – Komiks ‘98”, Łódzki Dom Kultury, 1998; „KGB” nr 11, Hubert Ronek, 2001; „X2” (rys.), scen. wspólnie z D. Cybulskim, Coyot Presents, 2010 (wyd. II, 2013); „Gedeon: zebrany”, Ważka, 2012; „Dom żałoby”, tom 8 (okł. i rys.), scen. D. Szcześniak, Timof i Cisi Wspólnicy, 2013; „Gedeon”, Gindie, 2015; „L’Or du Rhin 2: La flèche et le glaive” (rys.), scen. R. Seiter, F. Hoff, Éditions du Long Bec, 2015.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: wyróżnienie za pracę czarno-białą, Ogólnopolski Festiwal Komiksu, Łódź, 1998; I nagroda w kategorii profesjonaliści, Festiwal Myśli Drukowanej COM.X, Szczecin, 2006; wyróżnienie na Przeglądzie Sztuki Więziennej, Sztum, 2006; dwukrotnie I nagroda w kategorii profesjonaliści, Międzynarodowy Festiwal Komiksu, Łódź, 2006−2007.
W przypadku Daniela Grzeszkiewicza, ze względu na stosowanie różnych konwencji, gatunków i stylów, zamiast o jego twórczości, należałoby mówić o „twórczościach”.
Niezależnie od gatunku (historyczny, science fiction, fantasy, horror) jego ilustracje cechuje doskonały warsztat, widoczny w technikach tradycyjnych oraz mieszanych (włączając malarstwo, rysunek, kolaż lub akryl, tusz, długopis, kolaż z naklejonych dymków dialogowych i konturów kadrów).
Z równą swobodą tworzy rysunki tak kolorowe, czarno-białe, jak i w różnych odcieniach szarości, wzbogaconych o jeden intensywny kolor, pełniący również funkcję symboliczną.
Grzeszkiewicz oscyluje między hiperrealizmem a groteską, ale równie charakterystyczne są jego rysunki karykaturalne, przerysowane, jak i te pełne szczegółów, misternie cieniowane, przypominające czarno-białe ryciny z przełomu XIX i XX wieku.
Artysta przyznaje się do inspiracji rysownikami komiksowymi: Simonem Bisleyem, co widać w ilustracjach wykonanych tuszem, i Alexem Rossą, z którym łączy go skłonność do detali i żywych, nasyconych barw.
Można również dostrzec wpływ Dave’a McKeana, zwłaszcza w specyficznej, zielonożółtej przytłumionej kolorystycei charakterystycznym światłocieniu oraz poszatkowanych, poprzesuwanych kadrach, montowanych na zasadzie kolażu. Dla Grzeszkiewicza typowe są zabawy kadrowaniem – zrywa z tradycyjnym podziałem na rzędy obrazków, częsta jest ukośna perspektywa, zbliżenia, duże strony typu splash czy zwielokrotnienie kadrów o podobnej treści.
Galeria Daniela Grzeszkiewicza
Więcej informacji o artyście: www.gedeon.a.waw.pl
[shared_files file_id=5001]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.