Karol Kalinowski
- pseudonim KRL
- rocznik 1982
- urodzony w Suwałkach
- mieszka i tworzy w Olsztynie
- specjalizuje się w komiksie i ilustracji
„Gdybym nie robił komiksów, byłbym poszukiwaczem złota. W Polsce. Wychodzi na to samo. I tu, i tu się namacham, nie dorobię się, ale będzie co opowiadać”.
Studiował na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. W 2006 roku obronił dyplom z projektowania graficznego u dr. hab. Piotra Obarka. Brał udział w indywidualnych i zbiorowych wystawach w Polsce (m.in. w Warszawie i Olsztynie), a także w Rosji, Belgii, Niemczech, Czechach czy Portugalii.
Najważniejsze publikacje: „Liga Obrońców Planety Ziemia. Mroczna Wizja”, Egmont, 2004; „Liga Obrońców Planety Ziemia. Atak Totalny”, Egmont, 2005; „Yoel 1. Święty Smok i Jerzy”, Taurus Media, 2007; „Łauma”, Kultura Gniewu, 2009; „Kościsko”, Kultura Gniewu, 2016; „Furkot”, Sheptooha, 2018; „Turbolechici”, Sheptooha, 2018.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: Nagroda Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego w kategorii najlepszy polski komiks, Warszawa, 2009; Najlepszy Polski Album Komiksowy, Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi, 2010; Nagroda im. Ferdynanda Wspaniałego dla Najlepszej Polskiej Książki dla Dzieci, Kraków, 2016.
Karol Kalinowski słynie z charakterystycznie kontrastowego stylu rysowania. Łączy groteskową, pozornie uproszczoną, infantylną kreskę z precyzyjnym cieniowaniem i rozbudowanym światłocieniem. Zestawia oszczędne, pozbawione nadmiernych szczegółów elementy kadru w stylu cartoons ze starannie zakreskowanymi fragmentami.
Stosuje miękkie przejścia z pełnej gęstych linii części kadru przez coraz luźniejszą kreskę aż do całkowicie niezarysowanego białego obszaru. U Kalinowskiego biel jest czymś więcej niż brakiem czerni: funkcjonuje jako autonomiczny kolor. Jego pozbawione kreski fragmenty rysunków niosą tak samo wiele treści jak te wypełnione czernią.
Białe elementy bez obramowania często kontrastują z precyzyjnie oddaną cienką i gęstą kreską. Artysta czasem rezygnuje z konturu postaci, kiedy indziej wręcz przeciwnie – stosuje bardzo mocny i groteskowy kontur.
Kalinowski operuje klasycznymi środkami wyrazu przy jednoczesnym maksymalnym eksploatowaniu możliwości komiksu: na przykład celowo dzieli rysunek na trzy kadry, przy czym biały pasek między nimi niekiedy okazuje się faktyczną częścią delimitacyjną, a innym razem iluzoryczną, na którą zachodzi wyłaniająca się z kadru postać. W warstwie wizualnej jego komiksów jest wiele nawiązań zarówno do kultury popularnej (pojawiają się postacie takie jak Drakula czy Lord Vader z „Gwiezdnych wojen”), jak i filmów (sceny z „Lśnienia” Stanleya Kubricka) czy obrazów (np. „Śniadania na trawie” Édouarda Maneta lub „Pokoju artysty” Vincenta van Gogha).
Galeria Karola Kalinowskiego
Więcej informacji o artyście: facebook.com/kaerel.studio
[shared_files file_id=5005]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.