Władysław Pluta
- rocznik 1949
- urodzony w Jeleniu
- mieszka i tworzy w Krakowie
- zajmuje się projektowaniem graficznym – w tym projektowaniem plakatów, książek, znaków – oraz grafiką warsztatową
„Samoograniczenia maksymalizują siłę oddziaływania plakatu”.
W latach 1968–1974 odbył studia artystyczne na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał w Katedrze Komunikacji Wizualnej w pracowni prof. Ryszarda Otręby. Po skończeniu studiów rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Pełnił funkcję prodziekana (1988–1990) i dziekana (1990–1993) Wydziału, a także funkcję prorektora uczelni (1993–1996). W latach 1997–2002 kierował Katedrą Komunikacji Wizualnej, a obecnie kieruje w tejże katedrze Pracownią Projektowania Komunikacji Wizualnej.
Swoje prace pokazywał na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych w Antofagaście, Helsinkach, Jaworznie, Krakowie, Koszycach, Nowym Sączu, Pau, Santiago, Viña del Mar, Sofii, Tuluzie, Warszawie i Żylinie oraz na licznych wystawach zbiorowych zorganizowanych w Polsce i poza jej granicami, m.in. w Brnie, Katowicach, Krakowie, Lublanie, Łodzi, Ōgaki, Oświęcimiu, Poznaniu, Toruniu, Trnawie, Sofii, Warszawie i Zagrzebiu.
Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: brązowy medal na V Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 1977; Grand Prix XIX Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 1985; nagroda równorzędna na Międzynarodowej Wystawie Projektowania Graficznego Zgraf, Zagrzeb, 1987; brązowy medal na X Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 1987; dwa wyróżnienia na Międzynarodowym Biennale Wzornictwa Przemysłowego Bio, Lublana, 1988; Master’s Eye Award na Międzynarodowym Triennale Plakatu, Trnawa, 1994; wyróżnienie na Międzynarodowym Biennale Grafiki, Bhopal, 1995; złoty medal na XV Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 1997; I nagroda na Międzynarodowym Triennale Plakatu Scenicznego, Sofia, 1998; złoty medal na XVIII Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 2003; II nagroda na III Międzynarodowym Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego, Oświęcim, 2010; brązowy medal na XXIV Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 2015; złoty medal na XXV Biennale Plakatu Polskiego, Katowice, 2017.
Władysław Pluta stawia poprzeczkę wysoko. Zakłada konieczność intelektualnego zaangażowania się odbiorcy w proces percepcji tworzonych przez artystę struktur plastycznych. Poszukuje porządku i celowości dla realizowanego zadania plastycznego. Ten proces dochodzenia do systematyzowania i klasyfikacji wybranego zbioru elementów jest dla niego najważniejszym aspektem twórczej kreacji. Najpełniej proces ten wyraża się w serii konkretnych realizacji ujawniających poprzez strukturę zamysł formy plastycznej. Właśnie dzięki serii odbiorca może dociec reguł nią rządzących i w tym sensie głębiej odczytać, rozszyfrować wewnętrzny formalny sens seryjnego zestawu, jego logiki w realizacji założonych zadań funkcjonalno-informacyjnych. Takie rozumienie kreacji i percepcji sytuuje artystę w kręgu oddziaływań tradycji funkcjonalistycznej i konstruktywistycznej. Władysław Pluta odrzuca ilustracyjno-ekspresyjną konwencję przyjętą przez główny nurt polskiej szkoły plakatu. Wzorem artystów awangardy konstruktywistycznej szuka uniwersalnego, ponadczasowego języka plastycznego, pozwalającego na kształtowanie form oszczędnych, powściągliwych, wewnętrznie plastycznie logicznych i funkcjonalnie adekwatnych.
Galeria Władysława Pluty








[shared_files file_id=4955]
[shared_files file_id=4722]
[shared_files file_id=4723]
[shared_files file_id=4724]
[shared_files file_id=4725]
[shared_files file_id=4726]
[shared_files file_id=4727]
[shared_files file_id=4728]
[shared_files file_id=4729]
[shared_files file_id=4730]
[shared_files file_id=4731]
Aby pobrać eBook’i innych artystów, odwiedź ich strony.
Na dole każdej strony znajdziesz linki do pobrania eBook’ów oraz wszystkich magazynów {slow} ilustrowanych pracami najlepszych polskich ilustratorów.